Antiinflammatorisk kost

Hvad betyder det at have inflammation i kroppen ? 🤔

 Inflammation er et latinsk ord og betyder "ilden indeni" 

Inflammation er en betændelseslignende tilstand, der opstår som reaktion på noget, der irriterer eller aktiverer immunforsvaret. Det er en vigtig del af immunforsvaret for os alle og er en god ting, selvom det umiddelbart ikke lyder sådan 🙂  

Det kan hjælpe os, men det kan også gøre det modsatte.

Problemerne kan opstå, hvis graden af inflammation bliver for voldsom og for langvarig - uhensigtsmæssig kost, stress eller for lidt søvn er vigtige faktorer i den her forbindelse.

Dette forklarer tydeligt sammenhængen i at min sygdom brød ud med bål og brand, da jeg stod med begge ben plantet i en hård og stressfyldt periode i min tilværelse!

Det kan være meget betydningsfuldt, at kende til antiinflammatorisk kost, som sammen med andre naturlige tiltag, kan reducere inflammation i kroppen. 

OGSÅ SELVOM DU IKKE ER KRONISK SYG I LÆGELIG FORSTAND! 🤔🙂 

"Kroppens usynlige fjende nr. 1 er skjult inflammation. Hvordan du har det i hverdagen, hvordan din mave fungerer, om du er sulten, træt, overvægtig og i det hele taget bare ikke er på toppen, har forbindelse til én og samme superskurk, nemlig den skjulte inflammation. Modgiften over for al den ravage, som inflammation skaber i kroppen, er antiinflammation. Du skal simpelthen stoppe med at smide brænde på det inflammatoriske bål og i stedet begynde at træffe kloge, antiflammatoriske kostvalg."  Kilde : Jerk W. Langer. 

"Spis dig rask" gĂĄr ud over min, og mange andres forventning, men at spise antiinflammatorisk handler kort fortalt om gennem maden, at styrke immunforsvaret og den indbyggede modstandskraft over for infektioner og sygdomme. I tilfælde af en autoimmun sygdom tror jeg pĂĄ, at kosten kan have en inflammationshæmmende effekt! 👍 

En antiinflammatorisk kost styrker immunforsvaret - kort og godt! Nogle fødevarer indeholder antioxidanter og andre sætter gang i betændelsesdæmpende processer. Dvs, at de virker ved at forstærke kroppens immunforsvar. 

 

Jeg ser antiinflammatorisk kost som en mulighed for aktivt at gøre noget godt for sig selv og sin krop! - ligesom jeg gør at træne, at få sin søvn osv.. 🙂👍

 

Start et sted.. Du ved, en lille gĂĄtur er bedre end at sidde i sofaen. Man behøver ikke at lægge ud med en maraton! 😀

En lille tekst til dig (Jerk W. Langer er forfatter til bogen 21 helbredende dage):

"Om det er en dyr superfrugt eller en appelsin, er ikke så vigtigt. Det afgørende er, at du spiser en frugt i stedet for f.eks en marsbar" Det handler ikke så meget om hvad man putter på sin tallerken, men meget mere om hvilke slemme ting man fjerner. Det er ikke de specifikke fødevarer der vinder kampen over sygdommene, men det er generelt de gode og sunde fødevarer man vælger. 

TOPSCORERE BLANDT ANTIINFLAMMATORISKE RĂ…VARER

Fede fisk: laks, sild, ørred, makrel, hellefisk (Højt indhold af omega3)

Kål: grønkål, blomkål, broccoli, hvidkål, rødkål, rosenkål. Alle former for kål har en antiinflammatorisk effekt. Damp, svits eller bag kålen eller brug den rå i salater.

Alle grøntsager er gode - Dog må du undlade almindelige hvide kartofler og majs pga den høje mængde stivelse.

Spis helst af alle farver 🙂

Bær: blåbær, solbær, hyldebær, brombær, hindbær.

Nødder: valnødder, mandler

Fuldkorn: quinoa byg, rug, havre.

Løg: hvidløg, rødløg.

Krydderurter: mynte basilikum. 

Krydderier; ingefær, gurkemeje.

Frø: chiafrø, hørfrø, hampefrø. Som i den fede fisk, er der også her omega3 at hente. 

Rødbede. 

 

DET SKAL DU IKKE SPISE

Sukker for eksempel i sodavand, saftevand, slik, kager og morgenmadsprodukter og raffineret mel (hvedemel, sigtemel, durumhvede). Sukker og raffineret mel giver et højt blodsukker, der tærer på kroppens celler og skaber inflammation. 

UndgĂĄ lys pasta og almindelige hvide ris.

Omega6 fedtsyrer: fedtsyrer er en vigtig del af vores celler i hele kroppen. Omega 6 fremmer inflammation i vores celler, som er en nødvendig mekanisme, selvom det ikke lyder sådan.

Inflammation fra omega 6 bliver balanceret af omega 3’s antiinflammatoriske evner !

Det er altså rigtig vigtigt, at der er en ligevægt mellem omega 6 og omega 3. De fleste af os har et alt for højt indhold af omega6 i kroppen fra kød, mælkeprodukter og raffinerede olier. Samtidigt spiser langt de fleste af os alt for lidt der indeholder de gode omega 3 fedtsyrer, som har stærk betændelsesdæmpende effekt. 

 

Den nemmeste vej til balance i kroppen, er ved at skære ned pĂĄ indtaget af omega 6 fra forarbejdede fødevarer og skrue op for en kost med et højt indhold af omega 3 👍

Inspiration til antiinflammatoriske retter

Find min gruppe pĂĄ facebook hvor gruppens mange medlemmer deler tip, ideer og opskrifter :

Antiinflammatorisk kost -Gode ideer og opskrifter  

På indkøb i netto med Martin Kreutzer

(Alt hvad du finder på siden her, er MINE erfaringer og viden ud fra læst materiale. Jeg er IKKE læge, ernæringsvejleder eller på anden måde fagperson! - Se evt. hjemmesidens forside) ..

Trine