Velkommen til min blog

Læs - sug til dig! 🙂

Kommenter.. og stil spørgsmål 👍

Hvis du ønsker en e-mail når der er nyt på bloggen, skal du blot udfylde navn og e-mailadresse i formularen på forsiden.. 🙂👍


30-6-2019

DU er DIG ❣

" Diagnoser er nogle kasser vi har skabt ! Man bliver jo ikke et andet menneske! " - Peter Lund Madsen.

Det er SÅ RIGTIGT udtalt! ..og for rigtig mange, er det værd at huske på, når begrænsninger, smerter og generelle ubehag løber om kap med følelsesregistret og hverdagens prioriteringer og gøremål. Når man rammes af kronisk sygdom, rammes de fysiske udfoldelsesmuligheder og for rigtig mange, påvirkes humøret negativt.  Derudover vil mange erfare, at hukommelsen og evnen til at koncentrere sig svækkes.  

Det er en stor udfordring at leve med kronisk sygdom. Sygdommen i sig selv, men også fordi den kroniske sygdom kan være skjult for andre. Det er derfor ikke ualmindeligt, at den sygdomsramte indimellem bliver mødt med undren, skepsis og manglende forståelse for deres situation af omgivelserne., hvilket er en yderligere belastning. 

Det er MIN erfaring, at det at blive ramt af begrænsninger i større eller mindre grad, kan betyde dalende selvværd. Min bedste ven var voldsomt ramt af depression og angst, og kunne ikke overskue sin situation..  (Har du læst mit blogindlæg om kronisk sygdom og depressive symptomer ?? Du finder det under blogindlæg fra december 2018).

Evnen til at fokusere på den person man jo stadig er, kan forsvinde i takt med, at man måske trækker sig fra sociale sammenhænge, ikke føler sig tilstrækkelig på arbejdspladsen, som forælder, som partner osv osv.. De begrænsninger man har og som man konfronteres med igen og igen i forskellige sammenhænge, får overtag rent følelsesmæssigt og fylder så uhyggeligt meget for rigtig mange mennesker! Det er ikke uden grund, at depression ofte går hånd i hånd med en kronisk diagnose. 

MEN.. Jeg faldt over en udsendelse på DR2 med Peter Lund Madsen, hvor han netop havde fokus på lige netop det jeg her vil have frem ! Han sagde det så godt! :

"En diagnose er en kasse som man passer i, hvis man kan sætte flueben ved forskellige kriterier. 

En diagnose er et arbejdsredskab som er blevet konstrueret, og IKKE en beskrivelse af den person man putter i kassen !"

DU er DIG ❤ Din sygdom er ikke dig! Du skal leve med den, tackle både sygdom og alt hvad den fører med sig af fysiske og psykiske belastninger og udfordringer, men din sygdom og din diagnose er IKKE dig ! 

Selvtillid handler om det vi kan - selvværd om den person du er! Et lavt selvværd fører til stor selvkritik. Tristhed, ensomhed, magtesløshed, frustration og tvivl. Det betyder SÅ meget, når vi lever med sygdom som en fast følgesvend hver eneste dag, i alle situationer, at vi evner at tage vare på os selv. At vi dermed kan møde livets udfordringer med større tryghed og tro på, at vi er præcis lige så betydningsfulde personer som vi var da vi var sunde og raske og at vi er fuldstændig lige så betydningsfulde personer, som alle vores medmennesker ! Alle dine værdier i livet. Kerneværdierne som er dit kompas. Alle dine meninger og holdninger. Hele din personlighed, er ikke skabt af din sygdom, men af DIG ! DU er DIG ❤

Det du fokuserer på, er det der vokser !

"Jeg er mega god til at lytte til andre" - "Jeg ser lige så godt ud som jeg gjorde igår" - "Jeg er en god og omsorgsfuld mor for mine børn" - "Jeg er god til at leve med de udfordringer jeg har" osv osv... Virker det !?? JA, det gør det. Lige netop fordi vores fokus betyder alverden. 

Fokus på dine styrker! Få evt. andre til at lave en liste til dig over dine styrker. Det er faktisk meget mere overraskende givende, end man forestiller sig. 

Citat fra nettet : “Build upon your strengths and your weaknesses will gradually take care of themselves”... Hav en rigtig god dag.. fordi du fortjener det !! 

Knus fra mig.. 

Giv mig meget gerne en kommentar med på vejen. Det lærer jeg meget af 👍 Du finder kommentarfelt nederst på siden..

Trine

22-5-2019

Kroniske smerter og søvnproblemer. 

"Alle har brug for en god nattesøvn. Søvnen har afgørende betydning for kroppens genopbygning, og søvnmangel kan både påvirke vores immunforsvar, indlæring, hukommelse og trivsel," fortæller Nanna Bacci Hartz, der er sygeplejerske i Gigtforeningens rådgivning.

En læser har efterspurgt et blogindlæg om det, at have kroniske smerter og dermed problemer med at kunne sove godt om natten og få tilstrækkeligt søvn. 

Jeg har personligt selv haft en kæmpe udfordring, lige nøjagtigt hvad nattesøvn angår, særligt de sidste 2 måneder. Mine smerter har været grumme og karakteristisk er det jo for gigtinflammation, at den stiger i hviletilstand, og derved giver natteproblemer, i en grad så det kan forstås. 

Mange af os kroniske smertepatienter kender til det at have søvnproblemer. Smerterne kan fylde for meget, men ofte, er det ikke kun smerterne i sig selv, der ødelægger den gode nats søvn. Vi kan bekymre os meget, og hvem kender ikke til at tankerne får frit løb, når hovedet rammer puden og lyset slukkes !? Angst og frygt for flere smerter og vores livssituation kan fylde rigtig meget i vores tanker. Samlet er vores krop i et konstant beredskab, som gør det til en udfordring at finde ro. Mange sover kun ganske få timer ad gangen, nogen mister søvnen flere nætter ad gangen. Ofte er det netop søvnen der bliver fremhævet, som et af de største problemer hos smertepatienter. 

"Jeg møder mange, der siger, at hvis de for pokker bare kunne sove om natten, så skulle de nok udholde smerterne i løbet af dagen. Det er jo derfor, man bruger søvnmangel som tortur. Det nedbryder fuldstændigt et menneske " siger Gitte Handberg, overlæge ved Smertecenter Syd, Odense Universitetshospital.

Personer i smerte sover ikke, men folk der sover, har mindre smerte ! 

..så hvad gør jeg !? 

Vi kender jo alle de gængse gode råd for at opnå en optimal nats søvn: 

- Faste sengetider - Undgå skærme fra tv, ipads, mobiltelefoner osv. inden sengetid - drop kaffen om aftenen - sov et køligt sted.. osv... Men, for kroniske smerteramte, er det bare ikke nok ! ..

Jeg har personligt haft meget ud af at nå frem til en accept i forhold til, at det er "almindeligt for mig" i min situation, at jeg vågner adskillige gange om natten. Det kan måske lyde mærkeligt, men pointen er, at det på den måde kan være lettere at falde i søvn igen.. Jeg mindsker ligesom "alarmberedskabet" en smule. 

Når du har smerter, “stresser” kroppen. Jeg har god gavn af at afstresse og afspænde trods smerter, når jeg lægger mig i min seng om aftenen. Jeg forsøger, at skubbe smerten væk og erstatte den med en bevidst måde at trække vejret på. Dybe og rolige vejrtrækninger og derved en helt naturlig afspændingsrespons. Jeg puster smerter og uro og indimellem også tanker væk, hver gang jeg udånder i de dybe vejrtrækninger.. Har fokus på, at kroppen synker dybere ned i madrassen. Ofte må jeg gentage processen flere gange før det lykkedes at falde i søvn, idet jeg ikke kan ligge i den samme stilling ret længe ad gangen, men metoden er effektiv. 

Derudover er jeg sikker på, at vores ellers gode søvnvaner temmelig hurtigt kan erstattes med nogle rigtig dårlige af slagsen, og det bør vi være opmærksomme på. Gør søvnen til en nydelse, noget du ser frem til og glæder dig til. Søvnen optager en tredjedel af dit liv og betyder meget for de andre to tredjedele. Din søvn er ikke noget, der blot skal overstås, eller som du nødtvungent må acceptere.  Det er lettere sagt end gjort !! ..men det er et godt og afgørende udgangspunkt at gøre sig! 

Det er bedre at stå op end at ligge søvnløs i timevis. Når du står op, undgår du, at sengen forbindes med ikke-søvn. Din hjerne skal opdrages til at sove, når den ligger i en seng. Hvis du har problemer med at sove, så stå op, læs en bog, lyt til musik, vand dine planter eller puds sølvtøjet. Jeg har adskillige gange været i et varmt bad kl midt om natten, for så at gå i seng igen med en ny forventning om, at kunne falde i søvn. Det nytter ikke at vende og dreje sig i timevis! Det giver ingen søvn og det styrker de dårlige tanker og modvirker, at det skal være rart at komme i seng og sove. 

Godnat derude - og sov godt.. 🤩

Trine

24-4-2019

Selvhjælp

Hvad betyder det at være selvhjulpen ?? -selvhjulpet, selfmade, sin egen lykkes smed, selvstændig, uafhængig ! 

I vores pædagogiske verden, er ordet selvhjælp en vigtig brik. Her er det tydeligt, at ordet udvikling kobles på. Børn udvikler sig bl.a. igennem deres færdigheder. Herved bliver de bedre til at klare sig selv og de får mere overskud og selvtillid til at møde nye udfordringer.

Når smerter, træthed, utilpashed og begrænsninger vil overtage førertrøjen, kan det være umenneskeligt svært, at finde overskud til at fokusere positivt! Det skal jeg være den første i rækken til at bekræfte! - men, ikke desto mindre, så vil jeg også være den der understreger hvor vigtigt det er, at vi ikke giver op og at man selv er den eneste der dagligt kan håndtere og tage ansvar for ens egen tilstand!

Læger og sundhedspersonalet generelt er eksperter i sygdomme, men DU er eksperten i dit eget liv og i hvordan du oplever din kroniske tilstand! Det er DIG der selv kan bidrage med viden, erfaring og ideer til hvordan sygdommen og smerterne håndteres bedst - baseret på dine behov !! 

Når jeg har fokus på det, at leve med en kronisk sygdom, som mere eller mindre har væltet den ellers "normale" og velfungerende tilværelse omkuld. Vores muligheder for at kunne hvad vi før har kunnet, i forskellige praktiske og sociale situationer, kan føles som værende erstattet med begrænsninger og måske ligefrem også med følelsen af nederlag og depressive tanker.. så ser jeg hjælp til selvhjælp, som en kæmpe del af muligheden for øget livskvalitet! Det at afprøve og implementere indsatser, der støtter egenomsorg, er også i den her forbindelse en udvikling som skaber færdigheder! 

Derfor har jeg udarbejdet "livet med kronisk sygdom - trappen", som for mig har det formål, at visualisere mulighed for aktiv handling. 

Viden - Søg indsigt. Viden skaber forståelse! Hos gigtforeningen kan man søge hjælp hos rådgivningen som står klar med svar på alverdens gigtrelaterede spørgsmål. Gigtforeningens rådgivning består af et tværfagligt team af eksperter, der har tid til at lytte og give dig personlig og anonym rådgivning om dine problemstillinger relateret til dit liv med gigt. Rådgivningen gives både telefonisk og skriftligt. Den er gratis og åben for alle. Du har blandt andet mulighed for at tale med en socialrådgiver, en ergoterapeut, en sygeplejerske, en advokat og en kostrådgiver.

At søge viden omkring livet med kronisk sygdom kan omhandle vidt forskellige emner og en god viden om smertehåndtering, en god nattesøvn, hverdagsproblemer, fysisk aktivitet, antiinflammatorisk kost, nedtrykthed og vrede, medicin og andre behandlingsformer osv, kan i den grad være grobund for at ændre tunge hverdagsproblemer til udfordringer som kan lettes eller måske helt løses. 

Forståelse - opfattelse, sans, fornemmelse, indleven, indfølelse, erkendelse, forstand! Når vi når til forståelsen af hvorfor og hvordan en bestemt udfordring eller ligefrem problematik hænger sammen, er det muligt at vi kan forholde os til emnet på en konstruktiv facon. Et eksempel kan være, at en forståelse af og for de kroniske smerter, måske ikke vil kunne fjerne dem, men forståelsen vil kunne hjælpe dig til at håndtere smerter bedre og blive mere aktiv og mere involveret i livet. Når man prøver sig frem og bruger sin erfaring, bliver man bedre til at vurdere hvilke metoder og værktøjer der bare virker bedst. En erfaring er en erkendelse = forståelse.

Muligheder - oplagt mulighed, reel mulighed, begrænset mulighed, realistisk mulighed.. under alle omstændigheder, er en mulighed en chance for noget. Bevidst at vælge, at have fokus på muligheder fremfor begrænsninger, er en god indgangsvinkel at have! 

Anvendelse - Vi ønsker et formål. Vi ønsker at ændre på noget til det bedre. Vi ønsker at bruge vores viden, forståelse og muligheder til handling.. Man kan være helt sikker i sin sag, men man kan også tro og mene og må eksperimentere og erfare. 

Accept - det at affinde sig med noget (trods evt. dårlige sider). Vi kan sagtens acceptere noget som går som vi ønsker og som vi havde håbet, men accept er også betydningsfuldt når det handler om at kunne acceptere situationen, om den ikke går helt som planlagt og ønsket. En VIGTIG del - op på hesten igen! 

Kontrol - At have fokus i en positiv retning er vigtigt, og absolut ikke mindre betydningsfuldt for en person som lever med kronisk sygdom. Vi vælger TIL af det der giver mening og derfor giver livskvalitet. Vi vælger til fordi vi VIL og fordi det bare er det hele værd! ..og selvom du måske har oplevet, at smerterne har været lige ved at tage modet fra dig, idet du har siddet og samtalet med et par gode veninder på cafe eller kvalmen har siddet helt oppe i halsen den sidste time under klassearrangementet pga overanstrengelse, så har du formået at smile til dem du har været sammen med, og du har gennemført og ligesom forsøgt at "udelukke" smerter og kvalme, for du har valgt til, du har prioriteret og du har følt, at det for dig var det hele værd.

Selvkontrol er en kæmpe kvalitet at kunne praktisere, når man lever et liv med kronisk sygdom, smerter og begrænsninger.   Tag ansvar - for dig selv og for din måde at reagere på i forskellige situationer. Tag magten, så det er DIG der bestemmer hvordan følelsernes spil skal påvirke din mestring. 

Handling - Aktivitet - handlingsforløb. 

Hvad gik godt - hvad gik skidt !? Hvad kan jeg bruge ? Hvad dur ikke !? 

__________________________________________

Den her "trappe" dur ihvertfald for mig! - Nu har jeg delt den med dig 🤩 

Jeg vil meget gerne høre om dine tanker, oplevelser og erfaringer - Både godt og skidt.. Du er ALTID velkommen til at lægge en kommentar til mig her på siden. Det kan også lade sig gøre, at sende mig en besked privat via kontaktformularen.. 

TAK fordi du læser med.. 

 

Mennesker med kronisk sygdom og kroniske smerter er hver især individuelle, og der er ingen fremgangsmåde som er den rigtige for alle ! Min "livet med kronisk sygdoms -trappe", kan måske bare være et redskab i den rigtige retning for dig.. ❤

Trine

Hvis du ønsker en e-mail fra mig når der er nyt på siden, skal du blot udfylde navn og e-mailadresse i formularen👍

Navn*
Emailadresse*