Velkommen til min blog

Læs - sug til dig!

Kommenter.. og stil spørgsmål 👍

Hvis du ønsker en e-mail når der er nyt på bloggen, skal du blot udfylde navn og e-mail adresse i formularen på forsiden.. 👍


"Kan du mærke i din krop, at vejret skifter?"

Forår vej.. 

27-2-2021

Den her tid på året - Det bliver mildere i vejret, lysere, dagene bliver længere for hver dag der går, blomster pipler op af jorden, solens stråler varmer og senere begynder træernes blade, at folde sig ud. Vi bliver mere veloplagte, glade og mere imødekommende og sociale.. Alting føles bare mere let og ligetil. Det vil de fleste af os kunne nikke genkendende til, det er min overbevisning... 

Kroniske smerter, kulde og blæst.

"Kan du mærke i din krop, at vejret skifter ?" - Det spørgsmål har jeg tit fået. "..eller er det bare en gammel myte ?"  -Påvirker vejret og særligt vejrskift vores gigtramte led ?? 

For nogle af os, er varmen mere velkommen end for andre, eller ihvertfald velkommen af flere årsager. Kulde, fugt og blæst er nemlig ofte djævlen selv, ikke for alle, men for mange af os med kroniske smerter. Led som er inflammationsramte som mine, kan reagere kraftigt på kulde og blæst.

Jeg har elsket mine gåture i det smukke sneklædte landskab, og jeg har nydt den klare og rene luft, men for min krop sygdomsmæssigt, har de seneste måneder bestemt ikke været lykken !  

Et ømt og inflammationsramt led kan reagere på kulden, idet blodcirkulationen nedsættes. Det øger smerten. Mange føler også en øget stivhed. Desværre er der ikke så meget andet at gøre ved det, end at forsøge at holde sig varm. Jeg har med stor effekt, benyttet et neopren knæbind, som både har støttet knæet og holdt varmen derinde, hvor jeg ønskede, at den skulle blive. Det kan anbefales.. MEN, det er jo ikke gjort med det, når man er ramt i hele kroppen, som jeg efterhånden er. De mørke aftener hvor sofaen er sprunget på ryggen af mig, har et varmetæppe langs bækken, rygsøjle og oppe omkring min skulder/kraveben været godt. Er det helt tosset, suplerer jeg den smertelindrende medicin, med en salve (Ibutop), som består af ibumetin stoffet og som derfor netop har rigtig god effekt på ledsmerter. Den kan være afgørende for, om jeg kan falde i søvn. 

Jeg skyder hver eneste dag igang med et MEGET varmt bad, og der er ikke mere at komme efter i varmtvandsbeholderen, når jeg slukker for armaturet igen. Det hjælper min krop lidt igang. Stivheden aftager, mens jeg står der og vågner... og det varme vand smertelindrer og får de spændte muskler, som støtter op om de ramte led, til at overveje en lille kaffepause.. 

Motion/bevægelsestræning

Idag (måske er det netop af den grund, at jeg har fundet motivationen for et blogindlæg), har jeg stik imod hvad jeg plejer, trukket stikket helt ! Ingen træning. Ingen gåtur. Jeg er fuldstændig ødelagt i hele min krop, og træt som i TRÆT ! Imorgen er en ny dag - og så er det på den igen.... 

MOTIONEN/BEVÆGELSESTRÆNING i det omfang man kan, er fuldstændig afgørende for at holde kroppen igang. Musklerne styrkes, hvilket er vældig betydningsfuldt i forhold til, at kunne stabilisere de ramte led. Bevægeligheden i inflammationsramte led mindskes, hvis ikke ledet bevæges, og i en bechterew rygsøjle, kan leddene gro sammen, så evnen til bevægelse går tabt. Igen - her er det betydningsfuldt, at holde kroppen varm. Varme virker i sig selv smertelindrende og kulden oftest det modsatte, som tidligere beskrevet. 

F O R Å R E T  er på vej ! - Lysere og mildere tider og forhåbentligt med en positiv effekt på smerteniveau og sygdomsaktivitet for mange af os..

Trine